المواضيع الأخيرة
ورود
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
laleh | ||||
مهسا بهرامی | ||||
سعیده خردمند | ||||
omid heidari | ||||
helia ashrafi | ||||
bahram | ||||
پری | ||||
دریا افتخاری | ||||
morvarid | ||||
فریبرز معینی |
كساني كه Online هستند
در مجموع 14 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 14 مهمان هيچ كدام
بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 96 و در تاريخ الأربعاء مارس 07, 2012 7:43 am بوده است.
جهان شمولی فلسفه اُرُدیسم
جهان شمولی فلسفه اُرُدیسم
دشمنی با فلسفه اُرُدیسم شکل های گوناگونی دارد، برخی کوشش می کنند این فلسفه را در خدمت پان های افراطی و یا نژادگریان معرفی کنند! برخی دیگر در ایران و یا کشورهای اطراف آن، کوشش می کنند از بعد ملی خواهانه به این فلسفه نگاه کنند که همه اینها اشتباست.
درست است که به فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چهارمین حکیم تاریخ ایران گفته می شود اما این دلیل نمی شود ایشان را کپی برابر با اصل «حکیم فردوسی طوسی» بنامیم؛ واضحتر آنکه مگر اندیشه «حکیم عمر خیام نیشابوری» و یا «حکیم بزرگمهر بختگان» شبیه «حکیم فردوسی طوسی» است؟
خیر همه آنها با یکدیگر فرق بسیار دارند و گاهی فاصله از زمین تا آسمان است.
برای فهم بهتر این موضوع مثال هایی از کتاب سرخ خواهم آورد و به عرصه مد نظر فیلسوف بزرگ اشاراتی خواهم داشت.
نکته مهم این است که فلسفه اردیسم رویکردی جهانی دارد و در هر کشوری می تواند حیات یابد و موجب زایشی دوباره در تحولات آنجا گردد.
یکی از مشهورترین جملات کتاب سرخ این سخن فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی است : ((تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.))
این نقل قول خود گویاست که فلسفه اُرُدیسم متعلق به سرزمینی خاص نیست، هر انسانی در هر جای این کره خاکی می تواند با آن ارتباط برقرار نماید . انسانیت و آزادی مقولاتی عام و جهانی هستند. یک ایرانی همانقدر انسانیت و آزادی را دوست دارد که یک مراکشی، لهستانی و یا یک کانادایی.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ باز در کتاب سرخ می گویند :
((بر انسانیت، آزادگی و ادب خویش ببالیم نه بر زبان و نژاد خود.))
واضح است که این سخن فیلسوف بزرگ ناظر بر نگاه و بینشی منطقه ای نیست. هر چند می تواند در یک منطقه شدیدا مورد استقبال قرار گیرد اما محصور در آنجا نیست چرا که هر جامعه ای، در هر نقطه از جهان می تواند دوستدار یک چنین بینشی باشد .
سخنانی دیگر از کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی که ما را به بینش جهان شمولی فلسفه اُرُدیسم رهنمون می کند:
((خردمندی از دیدگاه اُرد، شناخت مهربانی و کوشش در راه هم افزایی جهانی آن است.))
((به سوی جهان دانایی پیش می رویم، دانایی به مرور بر همه چیز فرمانروایی خواهد کرد.))
((ادب و کردار نیک، از جهان بزمگاهی خواهد ساخت.))
((کوشش برای نجات زمین، بزرگترین همبستگی جهانی را نیاز دارد.))
((مهر به گیتی، را به فرزندان خویش بیاموزیم، مهر به جهانی که قرار است در آن شکوفا شویم.))
((در آغاز، آدمیان ربات ها را همانند فرزندان خود پرورش دادند، به آرامی ربات ها دوست ما شده و می شوند، چندی بعد ربات ها همانند پدر و مادر به ما کمک می کنند تا رشد یابیم و در آینده ربات ها نقش های مهمتری همانند آموزگاران و اساتید دانشگاه ها، پزشکان و مهندسین را بر عهده خواهند گرفت، پس از آن شهرداران و فرمانداران نیز ربات خواهند شد و دیری نخواهد پایید که آدمیان قدرت را به ابررایانه های هوشمند می سپارند و خود بدنبال کشف جهان های نوینی در داخل و خارج از زمین خواهند رفت.))
((اگر پایکوبی و شادی نباشد، جهان را ارزش زیستن نیست.))
((شباهنگام به آسمان پر ستاره بنگریم و از خود بپرسیم ما در کجای این چشم انداز بی پایان ایستاده ایم، آیا ما توان این را داریم که از خود نقشی بر این پهنه بی پایان بجای بگذاریم؟.))
در تمام سخنانی که از «فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ» نقل قول کردم می توان به دیدگاهی جهان شمول و همگانی رسید، چنانچه فیلسوف بزرگ دغدغه و آرمان مهم خویش را در بنیانگذاری «فلسفه اردیسم» اینگونه نشان می دهد و می فرماید : ((اُرُد بنیان فلسفه اُرُدیسم را مهر به گیتی، انسانیت و آزادی قرار داد.))
پس فلسفه اُرُدیسم هویت خویش را در مهر و عشق به جهان ، انسانیت و آزادی می بیند؛ که همه این مفاهیم، عمومی و در میان همه جوامع بشری هستند.
نکته مهم و آخری که باید به آن اشاره کنم نگاه «صلح جویانه» در کتاب سرخ است. فلسفه اُرُدیسم جنگ ها را تقبیح می کند و آن را بازتاب ناآگاهی می داند.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می گوید: ((اُرُد در فلسفه اُرُدیسم کوشش نمود یادگاری خردمندانه و آشتی جویانه به آیندگان پیشکش کند.))
درست است که به فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چهارمین حکیم تاریخ ایران گفته می شود اما این دلیل نمی شود ایشان را کپی برابر با اصل «حکیم فردوسی طوسی» بنامیم؛ واضحتر آنکه مگر اندیشه «حکیم عمر خیام نیشابوری» و یا «حکیم بزرگمهر بختگان» شبیه «حکیم فردوسی طوسی» است؟
خیر همه آنها با یکدیگر فرق بسیار دارند و گاهی فاصله از زمین تا آسمان است.
برای فهم بهتر این موضوع مثال هایی از کتاب سرخ خواهم آورد و به عرصه مد نظر فیلسوف بزرگ اشاراتی خواهم داشت.
نکته مهم این است که فلسفه اردیسم رویکردی جهانی دارد و در هر کشوری می تواند حیات یابد و موجب زایشی دوباره در تحولات آنجا گردد.
یکی از مشهورترین جملات کتاب سرخ این سخن فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی است : ((تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.))
این نقل قول خود گویاست که فلسفه اُرُدیسم متعلق به سرزمینی خاص نیست، هر انسانی در هر جای این کره خاکی می تواند با آن ارتباط برقرار نماید . انسانیت و آزادی مقولاتی عام و جهانی هستند. یک ایرانی همانقدر انسانیت و آزادی را دوست دارد که یک مراکشی، لهستانی و یا یک کانادایی.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ باز در کتاب سرخ می گویند :
((بر انسانیت، آزادگی و ادب خویش ببالیم نه بر زبان و نژاد خود.))
واضح است که این سخن فیلسوف بزرگ ناظر بر نگاه و بینشی منطقه ای نیست. هر چند می تواند در یک منطقه شدیدا مورد استقبال قرار گیرد اما محصور در آنجا نیست چرا که هر جامعه ای، در هر نقطه از جهان می تواند دوستدار یک چنین بینشی باشد .
سخنانی دیگر از کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی که ما را به بینش جهان شمولی فلسفه اُرُدیسم رهنمون می کند:
((خردمندی از دیدگاه اُرد، شناخت مهربانی و کوشش در راه هم افزایی جهانی آن است.))
((به سوی جهان دانایی پیش می رویم، دانایی به مرور بر همه چیز فرمانروایی خواهد کرد.))
((ادب و کردار نیک، از جهان بزمگاهی خواهد ساخت.))
((کوشش برای نجات زمین، بزرگترین همبستگی جهانی را نیاز دارد.))
((مهر به گیتی، را به فرزندان خویش بیاموزیم، مهر به جهانی که قرار است در آن شکوفا شویم.))
((در آغاز، آدمیان ربات ها را همانند فرزندان خود پرورش دادند، به آرامی ربات ها دوست ما شده و می شوند، چندی بعد ربات ها همانند پدر و مادر به ما کمک می کنند تا رشد یابیم و در آینده ربات ها نقش های مهمتری همانند آموزگاران و اساتید دانشگاه ها، پزشکان و مهندسین را بر عهده خواهند گرفت، پس از آن شهرداران و فرمانداران نیز ربات خواهند شد و دیری نخواهد پایید که آدمیان قدرت را به ابررایانه های هوشمند می سپارند و خود بدنبال کشف جهان های نوینی در داخل و خارج از زمین خواهند رفت.))
((اگر پایکوبی و شادی نباشد، جهان را ارزش زیستن نیست.))
((شباهنگام به آسمان پر ستاره بنگریم و از خود بپرسیم ما در کجای این چشم انداز بی پایان ایستاده ایم، آیا ما توان این را داریم که از خود نقشی بر این پهنه بی پایان بجای بگذاریم؟.))
در تمام سخنانی که از «فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ» نقل قول کردم می توان به دیدگاهی جهان شمول و همگانی رسید، چنانچه فیلسوف بزرگ دغدغه و آرمان مهم خویش را در بنیانگذاری «فلسفه اردیسم» اینگونه نشان می دهد و می فرماید : ((اُرُد بنیان فلسفه اُرُدیسم را مهر به گیتی، انسانیت و آزادی قرار داد.))
پس فلسفه اُرُدیسم هویت خویش را در مهر و عشق به جهان ، انسانیت و آزادی می بیند؛ که همه این مفاهیم، عمومی و در میان همه جوامع بشری هستند.
نکته مهم و آخری که باید به آن اشاره کنم نگاه «صلح جویانه» در کتاب سرخ است. فلسفه اُرُدیسم جنگ ها را تقبیح می کند و آن را بازتاب ناآگاهی می داند.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می گوید: ((اُرُد در فلسفه اُرُدیسم کوشش نمود یادگاری خردمندانه و آشتی جویانه به آیندگان پیشکش کند.))
omid heidari- تعداد پستها : 217
امتیاز : 247
تاريخ عضویت : 2012-03-03
سن : 35
آدرس پستي : هامبورگ
مواضيع مماثلة
» دریچه ای به فلسفه اُرُدیسم
» سخن ناب بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم
» پنجره ای به فلسفه اُرُدیسم
» پند هایی از فلسفه اُرُدیسم
» نصایح ناب بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم
» سخن ناب بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم
» پنجره ای به فلسفه اُرُدیسم
» پند هایی از فلسفه اُرُدیسم
» نصایح ناب بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
الجمعة أبريل 12, 2024 2:42 pm من طرف سعیده خردمند
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
الجمعة فبراير 11, 2022 11:26 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان The philosophy of Orodism in Pakistan Empty بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پاکستان The philosophy of Orodism in Pakistan
الجمعة فبراير 11, 2022 11:14 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
الجمعة فبراير 11, 2022 11:14 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ازبکستان The philosophy of Orodism in Uzbekistan
الجمعة فبراير 11, 2022 11:13 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
الجمعة فبراير 11, 2022 11:13 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور تاجیکستان The philosophy of Orodism in United States of Tajikistan
الجمعة فبراير 11, 2022 11:12 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لهستان The philosophy of Orodism in Poland
الجمعة فبراير 11, 2022 11:12 pm من طرف laleh
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کلمبیا The philosophy of Orodism in Colombia
الجمعة فبراير 11, 2022 11:12 pm من طرف laleh